zaterdag 4 december 2010

Plaats Tijd Moment

Ken je dat? De persoon op wie je verliefd bent laat je weten dat je perfect bent. Zou zijn. Helaas, het is niet het juiste Moment. Niet het juiste Moment. De Tijd is goed, de Plaats ook. Het Moment alleen niet. 33,3333% foutscore.
De eerste keer dat een Lief mij dit liet weten, keek ik verbaasd. Niet zozeer door de mededeling dat het over was, of onmogelijk, nee, door de opsomming van deze factoren binnen zijn argument. Hij gelooft dat een succesvolle relationele start voldoet aan drie voorwaarden, uitgedrukt in Tijd Plaats en Moment (T/P/M)
(T/P/M): Ik worstel met die combinatie mag je weten. Tijd is gelijk aan een  Moment want Moment is een eenheid die bestaat per definitie van Tijd, zonder Tijd geen Moment. Tijd is perceptie en geen absoluut begrip. Tijd is naast hoogte breedte en lengte (ruimteaanduiding) de vierde dimensie die een gebeurtenis aangeeft en een uitvinding van de mens. Het is een rationele manier om de omgeving naar zijn hand te zetten
Met de Plaats van mijn ontmoeting met mijn Lief zat het volgens hem wel goed, die zit volgens zijn berekening binnen de 66,666% positieve randvoorwaarden waaraan de start van ons samenzijn voldeed. Hij zal gedacht hebben aan het tropisch eiland waar wij elkaar voor het eerst gezien hebben.  Toch ga ik nog even door op de definitie van Plaats in ruimte. De plaats van iets wordt weergegeven door coƶrdinaten  in lengte en breedte  en hoogte ofwel de eerste drie dimensies die ruimte aangeven. Tijd is de vierde dimensie, een gebeurtenis heeft dus een plaats in de ruimte-tijd (Minkowski-ruimte) volgens de traditionele natuurkunde. Uit bovenstaande kan worden geconcludeerd dat er overeenkomsten en afhankelijkheden zijn tussen tijd en ruimte, het een bestaat  niet zonder het ander, gebeurtenissen moeten daarom relatief ten opzichte van T/P/M worden bekeken.
Mijn lief heeft de ontmoeting langs de assen T/P/M gelegd en geconcludeerd dat aan de randvoorwaarde M niet werd voldaan. Aangezien M=T, voldoet de ontmoeting eigenlijk niet aan 66,6666% van de randvoorwaarden. Gezien de afhankelijkheid van P van de factoren T en M ziet het er triest uit voor de succesvolle groei van mijn liefdesavontuur.
Had het voor ons ook anders kunnen uitpakken als we de uitvinding tijd anders hadden toegepast? Was mijn Lief dan een andere mening toegedaan? Zou het Moment dan wel goed geweest zijn? Volgens de huidige kalender hebben  mijn Lief en ik elkaar ontmoet in April. De vierde maand van het kalenderjaar. Het  Juliaanse kalenderjaar wel te verstaan, gebaseerd op de stand van de zon. Volgens de afgeschafte Romeinse Maan kalender zouden wij elkaar in de tweede maand van het kalenderjaar hebben ontmoet. Had de wereld zich nog op de Plaats (lengte ,breedte afstand ) van de van de Maan georiĆ«nteerd voor het bepalen van de Tijd en Moment had het misschien wel goed gezeten tussen mijn Lief en mij. De Zon is tussenbeide gekomen en is er mede debet aan dat ik mijn Lief op een ander Moment heb ontmoet. Of  ik kan kalenderregisseur Julius Caesar beschuldigen van ongewenste bemoeienissen.
Daarin sta ik niet helemaal alleen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!